viernes, 19 de junio de 2009

GUIA A REALIZAR

COLEGIO NUESTRA SEÑORA DE LA SABIDUIRIA
2009 año de Nuestra Señora de La Sabiduría

ARTICULACION SENA

GUIA DE APRENDIZAJE N° 1
Fortalecer mi perfil para el mundo del trabajo
Grado 9°

Fase I: Conocimiento y dirección y aplicación de las competencias de emprendimiento y TIC

Objetivo: Identificar, describir y solucionar de manera creativa problemas que se le presenten en la vida cotidiana, para detectar su perfil emprendedor elaborando una idea de negocio.

Objetivos específicos:

• Desarrollar operaciones mentales que le permitan a la estudiante diferenciar, comparar, inferir y proponer a la solución de problemas.
• Identificar y analizar empresarios, que permitan elaborar el perfil de un líder emprender
• Profundizar en las herramientas y funcionamiento de las TIC para aplicar las temáticas elaboradas, en los Blog y Wiki.

Actividades a desarrollar:

Teniendo en cuenta los conocimientos adquiridos desde las asignaturas en el proceso de articulación SENA (Tecnología e informática, español, Ingles y Matemáticas), y aplicando los lineamientos dados desde las diferentes asignaturas, integrar y elaborar las siguientes actividades.

1. Consultar y elaborar las características principales del Wiki o Blog.
2. Consultar sobre el funcionamiento de las TIC en el aula de clase dando como mínimo 3 ejemplos y adjuntarlo con imágenes en nuestro Blog o Wiki.
3. Desde su Blog o Wiki adiciona Videos característicos, Enlaces por medio de link a diferentes páginas Web o a los mismos Blog, elaborando contactos con las demás compañeras.
4. Leer detenidamente la lectura entregada en el área de Matemáticas, desarrollando los ejercicios allí propuestos, entregarlos en las fechas establecidas por el docente. De igual modo debe adicionar la información a su Wiki o Blog.
5. Elaborar una conclusión clara que exprese que aporto esta actividad al fortalecimiento del mundo del trabajo.
6. Definir que significa la palabra: liderazgo, impacto, y gestión empresarial, y posteriormente explica como se puede aplicar a la vida cotidiana estos términos para desarrollar competencias empresariales.
Definir:
• Hechos y fenómenos: diferencias y su relación con las ciencias naturales y sociales.
• Problemas: identificación, formulación y selección de alternativas de solución y socialización de resultados obtenidos.
• Información: fuentes, recolección, métodos de análisis, y su evaluación.
• Empresa: clasificación, emprendimiento (concepto, mitos, y realidades)
• Empresario: características
• ¿Cómo se desarrolla un proyecto?
7.
a- Investigar la bibliografía de tres empresarios o personas conocidas que hayan hecho de sus necesidades un medio para crear negocio o empresa. Analizando el problema la causa y la consecuencia.
b- Realizar un cuadro comparativo de los empresarios investigados.
c- Elaborar un glosario con las palabras que mas emplearon los personajes investigados.
d- Reconocer cuales fueron las estrategias empleadas por los personajes analizados para elaborar la idea de negocio.
e- Elaborar las características propias del perfil de cada uno de los personajes, y con cuales me siento identificada.
8. Elabora tu perfil de acuerdo a las investigaciones realizadas y explica como se puede aplicar a la vida cotidiana y a su comunidad inmediata.
9. La investigación realizada se deberá sustentar en ingles, en forma oral y escrita. (en clase de ingles se darán las indicaciones para esta sustentación)
10. Se deben utilizar tiempos verbales, pasado simple, presente perfecto, pronombres y temas vistos durante el periodo escolar.
11. Al final de todas las actividades, elabora una conclusión que evidencie lo aprendido en esta primera etapa del proceso.

Después de elaborar estos puntos debes plantear un anteproyecto que integre la información recolectada, para crear una idea concreta de negocio, ten presente dos preguntas ¿Qué quiero realizar? ¿Cómo lo quiero realizar?, es importante que apliques tu creatividad e ingenio.

Planeación y entrega de actividades

 Al interior de las clases se plantearan algunas fechas de entrega, se debe tener presente el cronograma de actividades.
 En la medida que vas elaborando las actividades las debes ir colocando en Blog o Wiki.
 Al 16 de Junio a las 5:00 pm como hora máxima se deben haber colocado todas las actividades junto con el anteproyecto en el Blog o Wiki.
 Es necesario que al final de las actividades, enuncie la bibliografía consultada, Internet, libros, enciclopedias. Con los respectivos autores.

jueves, 18 de junio de 2009

martes, 16 de junio de 2009

caracteristicas del wiki y el blog

El wiki es un sitio de Web en donde están suscritos varios usuarios donde podran borrar y editar los textos que estan publicando esto no puede tener vel mismo nombre , donde esto se convierte en un link o enlace web.. Existen muchas otras aplicaciones más cercanas a la coordinación de informaciones y acciones, o la puesta en común de conocimientos o textos dentro de grupos.
La mayor parte de los wikis actuales conservan un historial de cambios que permite recuperar fácilmente cualquier estado anterior y ver 'quién' hizo cada cambio, lo cual facilita enormemente el mantenimiento conjunto y el control de usuarios destructivos. Habitualmente, sin necesidad de una revisión previa, se actualiza el contenido que muestra la página wiki editada.

El wiki se caracteriza por que permite que se escriban articulos colectivamente por medio de un lenguaje determinado editado por medio de un usuario o un navegador. El wiki es la facilidad con las que las paginas pueden ser utilizadas. A veces se requiere hacer login para obtener una cookie de "wiki-firma", para autofirmar las ediciones propias. Otros wikis más privados requieren autenticación de usuario.





BLOG:

Es un sitio de web donde se recopila una serie de información que puede ser de uno o mas usuarios, donde aparece primero el mas reciente donde el autor conserva siempre la libertad de dejar publicado lo que crea pendiente.

El blog se caracteriza porque alli podemos hacer comentarios mediante un formulario en donde se puede formar un debate con el contenido que tenga el blog.
El blog puede ser personal, tematico o empresarial, fotoblog, audioblog, y lo mas nuevo, blogs para telefonos celulares.
El blog puede ser gratuito o impulsado por un programa especial y con tus propios recursos, en donde tienes que comprar dominio y hospedaje para el blog. Tienes muchas mas ventajas de esta forma. Si tu blog es empresarial, puedes inclusive manejar hasta un blog multiusuario, en donde varios editores, que pueden estar en cualquier parte del mundo usan el programa al mismo tiempo en la red para publicar información especializada en diferentes categorías.


CONCLUSION DEL PERFIL DEL MUNDO DEL TRABAJO:

Este proyecto nos ayuda para que nosotras como personas emprendedoras creemos nuestra propia empresa teniendo los conocimientos suficientes para tener calidad dentro del producto que estamos ofreciendo al publico, dando como ejemplo varios empresarios que empezaron de solo la ilusion de crear su propia empresa, de una forma creativa y nosotras con nuestra capacidad de aprendizaje tratar de convencer al publico de ser un gran empresario


Las TIC en el aula:
Las TIC en el aula se han convertido en el material didáctico en donde han han ido adquiriendo una creciente importancia en la educación actual. La elaboración de estos materiales didácticos ha ido evolucionando a lo largo de estos últimos años y hoy casi nadie pone en duda su capacidad de incidir en el aprendizaje desde la más temprana edad.
También La utilización de las TICS en el aula proporciona al estudiante una herramienta que se adecua sin duda a su actual cultura tecnológica y le da la posibilidad de responsabilizarse más de su educación convirtiéndolo en protagonista de su propio aprendizaje.
Es la formación en centro y el desarrollo del proyecto TIC que se basa en la colaboración entre los colegas.
Podemos encontrar:
La caja de herramientas: Son los programas y estrategias didácticas útiles para usar en el aula.
Diseñar para el aprendizaje: Es como diseñar proyectos de trabajo basados en un modelo constructivista y que usan las TIC como recurso.
Nuevas propuestas de trabajo: Se trabaja con la experiencia acumulada se diseñaran y aplicaran nuevos proyectos de trabajo.
Evaluación del proyecto del trabajo: Cada grupo hará el seguimiento y evaluación del proyecto del que esté implicado


Las fuentes de información:
Las fuentes de información se han caracterizado por tener ciertos objetivos la cual es presentar a los estudiantes las principales paginas con la finalidad de formarlos para que aprendan a evaluarlos adecuadamente, proporcionar a los estudiantes los conocimientos teórico -prácticos necesarios para utilizar óptimamente todas las fuentes de información.
En las fuentes de información podemos encontrar tres tipos mas relevantes :
A) Fuentes de información personales.
B) Fuentes de información institucionales.
C) Fuentes de información documentales.
Empresario:
Un empresario se caracteriza por ser una persona física o individual, así como jurídica o social, que por sí misma o por mediación de sus representantes, ejercita y desarrolla una actividad empresarial mercantil, en nombre propio, con habitualidad, adquiriendo la titularidad de las obligaciones y derechos que se derivan de tal actividad, siendo esta una actividad organizada en función de una producción o un intercambio de bienes y servicios en el mercado.
También se caracterizar por:
* El empresario, para serlo, debe desarrollar una actividad mercantil organizada, a través del instrumento jurídico conocido como empresa.
* La actividad mercantil no ha de ser ocasional, sino que ha de ser habitual. El Código de Comercio de 1829, precursor del actual de 1885 decía que el comerciante, para serlo, debería hacer del comercio su medio de vida.
* No es válida la producción para consumo propio. El empresario realiza una actividad económica con vistas a participar en el mercado de bienes y servicios.
¿Cómo se desarrolla un proyecto?
Un proyecto se empieza desde una organización con unos fines determinados ya sea para ofrecer servicios o bienes a una serie de personas, el proyecto debe ser claro para poder incrementar sus ingresos, de una forma interesada y creativa la cual lleve la atención del público a quien está promocionando su producto.


Gestión empresarial:
La gestión empresarial abarca todo un ciclo del negocio de la empresa en la consideración de los recursos requeridos por la empresa, en la forma de conseguir y administrar los productos. Además determina si la empresa si produce y vende realmente lo que necesita el mercado, selecciona las posibilidades más adecuadas para hacer la distribución de los productos al mercado de una forma correcta, y establece una realimentación de todo el proceso para lograr un verdadero mejoramiento continuo del negocio.

Empresario
Un empresario es la persona que toman decisiones oportunas y determinadas dentro de una empresa ya sea en un proyecto que se vaya a realizar con varios funcionarios, para la consecución de objetivos previamente fijados que dependerán de los grupos de interés presentes en las empresas. En las empresas privadas estos grupos de presión están formados por los propietarios o accionistas, los directivos o administradores y los trabajadores.
Empresario es la persona que dispone de derechos de la empresa como dueño de esta. En ella pueden tener directivos que dirigen la empresa que realizan la función de empresario como persona empleada con fusión empresaria sin ser obtener participación propia de ser dueño en la empresa.
El empresario debe tener como básico:
• Los que consideran que la función económica del empresario se caracteriza por la asunción del riesgo y por el prestigio de la empresa.
• Los que estiman que la función principal es la directiva y de control del proceso económico.
Empresa :
Una empresa es un organismo social integrado por una serie de personas o elementos humanos y materiales cuyo objetivo principal es la obtención de utilidades en donde prestan ciertos servicios a la comunidad coordinada por un administrador que toma decisiones en forma oportuna para l oque fueron creadas y para cumplir con este objetivo.
Podemos encontrar una serie de empresas como :
Industriales: La actividad primordial de este tipo de empresas es la producción de bienes mediante la transformación de la materia o extracción de materias primas
Comerciales: Son intermediarias entre productor y consumidor; su función primordial es la compra/venta de productos terminados.
Servicio: Son aquellas que brindan servicio a la comunidad ya sea de salud o producto en especifico

ANTEPROYECTO:
¿Qué quiero realizar?

Mi propósito es crear mi propia empresa en donde mi producto seria tenis y se llamaría Shick Fashion, que sobresalga por la excelencia del producto y la creatividad que se tenga durante la producción, contratar una serie de personas donde ayuden a la fabricación de los diferentes modelos de tenis, luego de tener mi empresa bien montada comenzar a exportar mi producto por diferentes países y después proponer diferentes propuestas para crear otros productos dentro de la empresa como lo es la ropa, bolsos billeteras, para el servicio de los compradores.

¿Cómo lo quiero hacer?

Mi empresa iniciaría a progresar desde que saliera al público el producto propuesto, pero antes debo conseguir personas para capacitarlas a la producción del producto y bodegas para tener por secciones los diferentes tipos del producido.
Conseguir diferentes proveedores y personal para realizar la publicidad de la empresa, el personal que se vaya a contratar debe ser especializado para manejar las diferentes maquinarias utilizadas para dicha producción.
La empresa debe tener distribuidores para el buen funcionamiento del producto, y poder repartirlos en diferentes partes del país.



INGLES:

Employers with high test.



WaltDisney:
The creator of this great company is that Walter Elias Disney was born on December 5 in 1901el chicago, United States, and died in 1966, specializes in cartoons leaving school at 16 years after study in art schools for short periods in Chicago. After a time he began to create new cartoon characters in Hollywood where he met with his brother Roy Disney, then created a series of Oswaldo rabbits to produce pictures was the first famous character, Mickey Mouse.
Worked in an army of creative designers cooperating to create new shapes and find the voices of animated characters, but not all the characters in the Disney world were created by him, but offered ideas for the realization of the drawings, in which their wife Lilian Disney animation helped him working in the studio.
After a while came the idea of a park which would call for knowledge of Disneyland cartoons.



Postobon:
The character who was in charge of this company is called Carlos Ardila Lulle this great entrepreneur born in Bucaramanga on July 4, 1930. Ardila Lule is one of the owners of the largest conglomerates in Colombia. He graduated as a civil engineer from the School of Mines, National University of Medellín in 1950 and began his work as Administrator of the Plant Lux Sodas in Medellin.
After commanding Postobon continues the process of consolidation and expansion throughout the country where they were involved in the purchase of many businesses as it is; Coltejer SA, leader in textile production in Colombia; Ingenio del Cauca, the country's largest sugar mill and that together with RCN ingeniosy Channel and many more companies.
Mr. Ardila Lule has been a senator of the republic of Colombia, Medellin and alderman and destination of the highest distinctions that Colombian institutions provide for their most prominent men.











HACEB:
Mr José María Acevedo creator of the company's largest kitchens and stoves. In 1942, production began with the manufacture of kitchen. Then they expanded the product line with electric stoves. In 1956 he created the line heaters.
After a time starting with the production of refrigerators porcelanizadas entirely. Its success was so great that en1984 led to the construction of the plant as a refrigeration system dedicated to the manufacture of this appliance. In 1985 he began production line consists of embedded electrical covers, hoods and ovens for integrated kitchens.
In 1990 he received the Quality Label for household refrigerators Icontec. Launched the line of gas formed by gas kitchen, built decks and mixed gas, stoves and ovens built gas.

Ford:
Henry Ford was born in Michigan on July 30, 1863 and died on April 7, 1947. U.S. industry was a founder of the Ford Motor Company and father of modern production lines used in mass production. The introduction of the Ford T in the automotive market and revolutionized the transportation industry in United States. He was a prolific inventor who obtained 161 patents in that country. As sole owner of the Ford Motor Company, became one of the most famous and richest in the world.
He is credited Fordism system that ran from the late thirties and early seventies and created through the manufacture of a large number of low cost cars through the production chain. This system involves the use of specialized equipment for their product and a high number of workers in the workforce with high wages for the sale of Ford cars.
While Ford had a very poor education, had a global vision, with consumerism as the key to peace. His intense commitment to reduce costs led to a wealth of business and technical inventions, including a franchise system established a dealership in every city of United States and Canada and in major cities across six continents.








Terms.

Entrepreneurship:

Although the project has always been present throughout human history, since it is inherent in recent decades, this concept has become extremely important, given the need to overcome the constant and growing economic problems.
The word comes from the French entrepreneur entrepreneurship (pioneer), and refers to a person's ability to make an extra effort to reach a goal or target is also used to refer to the person who started a new company or project, a term then was applied to employers who were innovative and added value to an existing product or process
In conclusion, entrepreneurship is that attitude and aptitude of the person who lets you embark on new challenges, new projects, is what allows you to go one step further, going beyond where it has already arrived. Is what makes a person is dissatisfied with what is and what it has achieved, and therefore, want to reach higher goals



Strengthen:

Strengthening a person can be called the effort by each one to improve in some aspect in this case strengthen the business management concepts, and giving attention to the topic or project, demonstrate the capabilities of each person participating in the activities of complementary expertise, taking into account the views of staff.


Work:

According to the concept in economics is called is one of the three factors of production. Is the measure of the effort made by individuals, where previously the work was a slave since the nineteenth century and then went away this enslavement to be replaced by wage labor as the dominant form.
The pay is the price of wage labor in the labor market, given an employment contract that can be done either individually or collectively.
Along with slavery and wage labor is also possible to find other ways to work as productive self-employment.







Competitions:

The competition is a situation in which economic agents are free to offer goods and services in the marketplace, and to choose who to buy or acquire goods and services. In general, this translates to a situation in which, for a specific property, there are a plurality of bidders and a plurality of applicants.
The bidders are thus in a position of power to be preferred by consumers, and consumers, in turn, to gain access to the limited supply. This situation demonstrates the right material and the possibility of economic agents can make choices, an important element of individual freedom. It is also assumed that brings in the plan of operation and the orientation of the economy, some adaptation mechanisms of demand and production, and also encourages innovation, or better suited to a marketing objective.



Play:
Play is called or means of making a position or function, whether or not professional. Is to recover something that is held by another person as security for a loan or pay the amount agreed with the other person.
In the case of releasing all claims that are pending with another company or bank, where one must meet their obligations responsibly.



Head of imports and exports:

It is a responsibility of the salary survey to help determine the wage policy and the type of profile you should recruit for a Head of Imports and Exports
You must have an implementation of quality policies and objectives in the organization. This person must be on the lookout for products to be transported to other companies or other countries and use a set of people which should be reviewing the products shipped.



Director:

Is the person responsible for leading a high risk.
Director need not be a specialist expert in the field of business in which he can do so efficiently in firms of all sizes and different activities. What is required is a director of this extensive knowledge that enables it to understand the business purpose of the company, having a knowledge of the market in general and easier to understand the complex problems of any organization.
We can speak of a professional director which should not compromise with members of organizations which shall act independently applying their own criteria.

Company:

It is an organization created by one or more individuals to the small articles or objects to provide a benefit either to themselves or the community.
The company is a trader or institution that makes decisions on the use of factors of production for goods and services offered in the market. Productive activity is the transformation of intermediate goods into final goods, with the use of productive factors
To create a company to do a study depending on the economic resources and technology to specify what kind of productive factors are combined as needed.
Coordinator shopping industry.
Is the person responsible for buying various products from other companies, should help the process of purchasing and distribution of the budgets of each business and manage the assets of the company having to buy other products.
Must be outstanding in the views taken by the manager, must have purchase prices of inputs and services provided by the company, the entity that acquires equipment and refractions.



Coordinators of foreign trade:

The coordinators of this high criterion must meet a number of functions to attend and should be available to the consultants and various agencies control the information required for their work, should also be going a report of monthly and annual financial statements with its annexes, making the analysis of the results of each of the monthly and annual financial statements to evaluate the reasonableness of the figures, the profitability of the business and financial results of the company.
Must fulfill the proper conservation and archiving of information media and accounting ledgers and officers under the current legislation
Coordinator of Customs:
This person is responsible for carrying out assigned tasks and actions in resolving seen. Must take into account the nature of large operations that companies will invest the arrangements referred to, we need to be centralized in COORDINATOR GENERAL CUSTOMS HOME activities inherent in that role by virtue of this, implementing, with consistency of approach The procedures carried out in the general and special customs territories, in agreement with the Customs or Subdirectorate involved.









Agency Supervisor:

Is the person responsible for scheduling, coordinating and supervising the performance of the products arriving in the same way for this person should be responsible for controlling the actions of staff and monitor the tasks within the workshop submissions. To avoid any inconvenience to other companies.
The pursuing this position should lead to a group of people which helps you perform your duties properly, you must manage desmpeño of each employee of his team and ensure the fulfillment of the objectives of the company and the service we give buyers also must be reviewed frequently indicators of the company.



Buyer:


It is the company that buys the product of another benefit of various discounts and services, where the company cares about the quantity of products that want to obtain.

When a person is going to make your purchase were several intermediaries which should be seen as telling the buyer, and where people are involved in other areas, while not defining the supplier will have a voice and vote to support or veto the selection of equipment that technically solve a specific problem and its brand.
In many cases, the purchasing department will be the final opinion, if more than one supplier is approved, leaving the economic conditions as a judge in the election, this is not desired, because there will be no impact on technical staff to achieve a formal or informal endorsement. Here you can find several types of the buyer:

Active buyer is that it receives technical information, and technical reports where the various teams responsible for approving the technical aspects from
Buyer liability: This is the item that comes resolved the technical issues and a suggestion to purchase any of the bidders.
Buyer Participatory: In this case the decision is taken jointly between the staff and the buyer having to contemplate the messages we give to each other during the negotiation.










Employee:

Is that an employee whose employer is the state, including the government and the entities regulated by public law.
In general and by type of public office or agency to which it is serving, there are several types of employees in the service of Public Administration:
• Staff officer.
• Personal work.
• Personnel.
To acquire the status of a public employee, except in the special case of the staff, must be overcome in a selective process that must take into account the constitutional principles of equality, merit and ability, in addition to being guaranteed the publicity of the calls .


Sent:

The purpose of bringing the message sent to the maximum number of persons to the detriment of the segmentation of the target of it, sending information about topics not often associated with discussions on these forums or groups.
The shipment crossed is considered a lack of respect and disrespect towards a tiny label.
He sent about being something beneficial for buyers of high quality where the shipment must be fast for the task easier and in time the other company.



Collaborative work:

Is defined as an intentional group processes to achieve specific goals, the more tools designed to support and facilitate the work.
Within an organization, working in groups with technological support is presented as a set of strategies to maximize results and minimize the loss of time and information for the benefit of the organizational objectives.
The biggest challenge is to ensure active participation and motivation of human resources. They must also take into account the technological, economic and political organization. Collaborative work and groupware are words to describe the environment in which all project participants work, collaborate and help to implement the project








Information


Is a phenomenon that provides meaning and meaning to things, and indicates by codes and data sets, models of human thought. The information thus generated processes and human knowledge. While many living things are reported to transmit information to their survival, the difference between humans lies in their ability to generate and refine both codes as symbols with meanings that shaped a common language useful for living together in society, from the establishment of systems signs and languages for communication.
In general, information is an organized set of data processed, which is a message about a particular entity or phenomenon. In this way, if you organize data on a country such as population size, population density, the name of the president, and so on. and write for example, the chapter of a book, we can say that this chapter provides information on the country. When we have to solve a problem or have to make a decision, we employ a variety of information sources and build what is called general knowledge or information that allows organized problem-solving or decision making



Communication:

When it comes to business communication is when the presentation of ideas by the seller to the customer, because in that case, we would be talking of pure information, and certainly this is not the purpose of communication trade. Its aim is to complete a successful sale, which inevitably requires an exchange of ideas to meet the needs of our customers, to respond to their objections if they have them, and above all to know that the client does not has heard our message, but was captured perfectly.

Seller:

A salesman is the person who is entrusted with the sale of products or services of a company. According to the industry or company culture, you may receive different names, commercial agent, representative, sales executive, etc.. The person who sells goods at a store called the dependent and is not subject to this article. By their degree of relationship with the company, there are two types:
• Vendors template. Are linked to the company by contract and, therefore, have an exclusive relationship with it.



CONCLUSION :

Este proyecto nos ayuda para que nosotras como personas emprendedoras creemos nuestra propia empresa teniendo los conocimientos suficientes para tener calidad dentro del producto que estamos ofreciendo al publico, dando como ejemplo varios empresarios que empezaron de solo la ilusion de crear su propia empresa, de una forma creativa y nosotras con nuestra capacidad de aprendizaje tratar de convencer al publico de ser un gran empresario